معادن مرمر و ترانیکس ابیازن شمالی و جنوبی

موقعیت: 130 کیلومتری شمال اصفهان

نوع سنگ: مرمر، ترانیکس

رنگ سنگ: سبز، نباتی و چوبی

وزن مخصوص ظاهری: 2،67تن بر متر مکعب

ضریب جذب رطوبت: 0،85%

مقاومت فشاری: 840 کیلوگرم بر سانتی متر مربع

روش استخراج: مکانیزه (دستگاه سیم برش الماسه)

کانی اصلی تشکیل دهنده سنگ معادن ابیازن شمالی و جنوبی، کلسیت محتوی چند درصد از کانیهای تیپیک نوع دگرگونی می باشد که از انواع عمده غیر سیلیکاته آن کوارتز، هماتیت، لیمونیت و پیریت و از انواع کانیهای سیلیکاته آن میکا، کلریت، ترمولیت، ولاستونیت، دیوپسید و هورنبلاند می باشند که به دلیل مقدار بسیار کم دولومیت آن (درصد Mgo، 1/0 می باشد) عکس العمل متفاوتی در برابر پرداخت و صیقل گرفتن ندارد. همچنین مقاومت آن در برابر هوازدگی نیز مطلوب است.
با توجه به بافت و ترکیب سنگ این محدوده، حلالیت در سطوح آزاد آن بسیار پایین است درنتیجه در اغلب مناطق، تخریب در آن موثر نبوده و بی تغییر باقی می ماند.

ترانیکس و مرمرهای مذکور به اشکال رگه دار، راه راه و برخی خالدار یا موجدار قابل رویت می باشند و دارای شفافیت بسیار خوبی هستند لذا هنگامی که صفحاتی به ضخامت 15 تا 35 میلی متر تهیه می شود نور به خوبی از آن ها عبور می کند.

نرمی این ماده معدنی صفت خوبی است که اجازه می دهد براحتی روی آن کار شده و هنگام استخراج و یا پرداخت آن هزینه کمتری نیز مصرف شود.

ترانیکس ها و مرمرهای این محدوده به خاطر تداخل و قفل بندی دانه های متبلور، دارای تخلخل بسیار کمی بوده و حدود 0.0002 الی 0.5 درصد حجم سنگ را اشغال می کند لذا قادر به آبگیری زیادی نبوده در مقابل عمل یخ زدگی مقاومت بیشتری دارد.

بالا